De mindfulnesstraining heeft als opzet je te laten ervaren wat het is om open, milde aandacht te trainen en te cultiveren; door het steeds opnieuw oefenen aandacht te brengen naar lichamelijke gewaarwordingen, gevoelens en gedachten. Deze houding biedt praktische en effectieve manieren om anders te leren omgaan met stress, lichamelijke klachten en vermoeidheid. Door even niet te hoeven vechten tegen of onderdrukken van of zelfs ontkennen dat er iets aan de hand is. Je neemt de ruimte en tijd om de dingen te laten zijn zoals ze zijn. Dit vereist oefening. Vaak gaan we liever maar door op onze ‘eigen’ manier.

Tijdens de wekelijkse bijeenkomsten zullen daarom we vooral praktisch bezig zijn. Vanuit een wekelijks thema wordt instructie gegeven voor verschillende oefeningen in aandacht, waarmee we vervolgens tijdens de bijeenkomst ervaring gaan opdoen. Deze oefeningen variëren van zittende aandachtsoefeningen tot bewegen met aandacht. En zullen ook in duur langzaam uitgebreider worden.

Er is hierbij ook ruimte voor de persoonlijke ervaring. Binnen de training gaan we ervan uit dat iedereen zijn of haar eigen waarheid, kracht en wijsheid in zich draagt. De training geeft je de kans dit bij jezelf te ontdekken en is zodoende geen ‘therapiegroep’. Wel kan het aanwezig zijn van andere steun bieden door te zien dat je niet alleen bent.

We oefenen dagelijks 45-60 minuten thuis, met behulp van de bijbehorende cd’s/audio. Met het oog op de aandacht in het dagelijks leven door te laten sijpelen, zullen ook oefeningen aangereikt worden binnen de dagelijkse praktijk.

Fysieke beperkingen zijn geen belemmering, het is juist de uitdaging te leren oefenen binnen je eigen grenzen. Ook heb je geen speciale meditatie of yoga ervaring nodig, alleen de behoefte bij te dragen aan je eigen welzijn.

Het uitgangspunt van de training is dan ook;

zolang je ademt, is er meer met je in orde dan mis

Voor meer praktische info klik hier.